10 / 4 140

Test ojetiny: Místo Karoqu můžete mít za lepší peníze Seat Ateca s motory, které Škodovka mít nemůže

28.2.2024 |  Štítky: Seat | ojeté vozy | SUV

Rostoucí prodeje SUV a crossoverů už nejsou jen doménou trhu nových aut, stále častěji zvýšená auta volí také kupci ojetin. I ti už přišli na to, že pohodlnější nastupování a vystupování spolu s lepším přehledem na silnici s možností občas sjet z asfaltu na polňačku nebo louku není úplně k zahození.

 

Proto se tentokrát podíváme na SEAT Ateca, který se poprvé představil až v roce 2016, a zajímavostí jsou jeho české kořeny. Vznikl totiž spolu s druhou generací SUV Yeti (dostala jméno Karoq) a modelem VW T-Roc, neboť Tiguan už je o něco větší. Ateca se vyrábí na stejné lince v Kvasinách jako Karoq, jen přišla o dost dřív (v dubnu 2016, zatímco Karoq až v červenci 2017).

Nástupce Yetiho si tak necháme na jindy a dnes se budeme věnovat možná neprávem přehlíženému modelu od Seatu, který by vás měl rozhodně zajímat, pokud nějaké to moderní SUV opravdu nutně potřebujete.

 

Levnější než Karoq. A o dost

Aktuálně na českém trhu můžete vybírat z více než stovky nabídek ojetých Seatů Ateca. Nejdostupnější začínají už pod 300 000 Kč, ale takové vozy mají zpravidla najeto přes 200 000 km nebo jsou s úplně základní výbavou a motorizací. Zajímavé je, že atecy jsou o dost dostupnější než technicky příbuzný Karoq od Škodovky.

Auta se zajímavějšími motory začínají nad 350 000 Kč a záleží samozřejmě na nájezdu, výbavě a dalších faktorech. Na dvoulitrový diesel s nájezdem do 100 000 Kč si připravte tak půl milionu, stejně tak na atraktivní motor 2.0 TSI. Čtyřkolek je v inzerátech jen asi třicet, ovšem více než polovina nabídek má automatickou převodovku.

 

Úspěch hned na první dobrou

První moderní SUV značky SEAT se setkalo s velmi kladným přijetím. Například u německých sousedů už Seat prodal od začátku výroby přes 150 000 kusů. Dokonce více než Karoqů. Výrazně lépe se prodávaly benzinové Atecy, Karoqů se prodalo méně, ale zase s větším podílem dieselů. Zájem byl tak obrovský, že v úvodu vůbec nestíhala koncernová fabrika vyrábět. Prý se na nová auta čekalo déle než rok.

A Ateca je skutečně povedené vozidlo, aspoň tedy na poměry své kategorie. Koncernová auta na této platformě jezdí velice příjemně, jsou obratná a působí lehkonoze. Dokonce se zdá, že jednodušší řešení podvozku s vlečenou nápravou vzadu tady u těžšího a vyššího SUV nedělá takovou neplechu jako u menšího a lehčího hatchbacku (Leon). Ale Seat poslední dobou podvozky umí, to je potřeba připomenout.

 

Modelu Ateca sluší i testovaný motor, který je pro něj specifický. Jednotku 1.4 TSI totiž v Karoqu nedostanete. A je to škoda. Přísnější emise nástupce 1.5 TSI strašně uškrtily a už nemá tak živou reakci na plyn. Motor 1.4 TSI působí, jako by měl snad o dvacet třicet koní víc, než kolik mu výrobce udává. Bohužel se Ateca neprodávala bez podivnosti označené ACT, tedy systému vypínání (prostředních) dvou válců. Už se zdálo, že se koncern VW poučil a začal zase dělat dobré a spolehlivé benzinové motory… Aby pak opět přišel s nějakou naprostou zbytečností, která přináší jen složitost, rizikovost a hrozby drahých oprav. A v reálném provozu nemá valný smysl.

Ateca jede na dva válce totiž jen při lechtání plynu. Dokonce ani v obci při padesátce se systém moc často nezapíná. Nejčastěji přichází ke slovu mimo obec, když se za někým plazíte sedmdesátkou. A jen tehdy, když nemáte roztočenou trojku, abyste toho šneka před vámi mohli konečně předjet.

Přechodů z dvouválcového režimu si všimnete jen zřídka a opravdu výjimečně se vám podaří auto nachytat, aby to škublo. Musíte se vlastně snažit, při běžném provozu to snad ani nebudete registrovat. Vibrace v dvouválcovém režimu jsou sotva znatelné, a i když si na ně někteří stěžují, spíše to bude prostou únavou periferií motoru, například pružných uložení (prostě to pak celým vozem více klepe). Testované auto s více než 144 000 km na tachometru se nijak nestandardně neprojevovalo. Musíte vypnout rádio a opravdu se soustředit, abyste to vzdálené drnčení dvouválcového režimu vnímali.

To ale nemění nic na tom, že z praktického hlediska je vypínání válců u motoru 1.4 TSI zbytečnost, která uspoří jen pár deci. Stejně se musíte docela snažit, abyste se s vysokou Atecou dostali pod 7 litrů na 100 km. To s menším a lehčím Leonem nebývá problém jezdit za 6 litrů na 100 km.

 

Snad to zlobit nebude

Motor 1.4 TSI generace EA211 má těch pár zlobivých let už za sebou a od konce roku 2014 s ním problémy nejsou. Vlastně se z této řady staly skvělé motory, kterým není důvod se v ojetinách vyhýbat. Pokud má auto jasnou servisní historii, je v hezkém stavu a prohlídka s diagnostikou neodhalí nějaké zlo, kupujte.

Dokonce ani se zmíněnou technikou ACT není tolik potíží. Aspoň tedy prozatím. Jenže k dispozici není zase tolik aut, která by měla najeto například přes 200 000 km. Až budeme tyto vozy provozovat na vsích na dojetí (protože nám nic jiného nezbude), můžeme jen hádat, jak to s tímto motorem bude. Standardní verze bez vypínání válců ale ukázaly, že umí fungovat spolehlivě, nežrat olej a uživatele nijak nezlobit, pokud v motoru vymění včas olej a tankuje kvalitní benzin.

Systém ACT je elektromechanická funkce. Aktuátory pomocí „kolíků“ hýbou vačkou a tím se mechanicky odpojí ventily, spolu s tím se pro konkrétní válec vypne zapalování a přívod paliva. Člověka napadne, že největší riziko je v mechanické části, tedy v poměrně tenkých kolíčcích, které jsou součástí elektromagnetického ventilu. Ten sice stojí zhruba 2 700 Kč (a navíc jsou tu čtyři), ale co se pak s ulomeným kolíčkem stane a kolik v hlavě motoru napáchá škody, to můžeme jen hádat. Asi také bude záležet na štěstí nebo smůle podle toho, kam to zrovna odletí.

 

Celkové hodnocení: Ojetý Seat Ateca 1.4 TSI

Pokud máte pocit, že je Karoq nějaký drahý, klidně ho nechte být a kupte si Atecu. Vozy jsou to prakticky stejné a třeba vám několika detaily Ateca sedne víc. Koncernová auta na této platformě velice dobře jezdí, umí být spolehlivá a i přes složitosti motoru 1.4 TSI ACT tu zatím ve velkém nic nezlobí. Ani samotný systém vypínání válců. Snad to tak vydrží napořád. Spíše jen zvažte, jestli by vám opravdu nestačil klasický model Leon, který se dá pořídit ještě levněji, a také jeho provoz bude o něco levnější. Ale když prostě musíte nutně mít SUV, tak je ojetý Seat Ateca dobré auto a rozumná volba.

 

Zdroj: www.garaz.cz

 

 

máme 34 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků