10 / 4 140 další
Revoluční software od dodavatele Volva zrychluje nabíjení a prodlužuje životnost baterií elektromobilů
Novinky > Revoluční software od dodavatele Volva zrychluje nabíjení a prodlužuje životnost baterií elektromobilů
Britský startup Breathe Battery Technologies přináší na trh novinku s inovativním softwarem, který může zvýšit rychlost nabíjení baterií až o 30 %. Podle dodavatele pro Volvo je nezbytné, aby se baterie proměnily na „inteligentní zařízení“, která mohou efektivně spolupracovat se softwarem elektrického vozidla, čímž se výrazně urychlí proces dobíjení.
První krok k inteligentním bateriím
Volvo se stalo první automobilkou, která má k dispozici patentovaný software Breathe Charge, jenž bude využit v nové generaci plně elektrických vozidel tohoto výrobce. Tento software upravuje nabíjecí proud v závislosti na aktuálním stavu baterie, což slibuje prodloužení její životnosti a zkrácení doby nabíjení z 10 % na 80 % až o 30 %.
Na rozdíl od tradičního nabíjení, které se řídí předem stanovenými pravidly, Breathe využívá takzvané adaptivní nabíjení, které dynamicky ovládá baterii v reálném čase, což je důvodem zkrácení doby nabíjení. Breathe integruje své funkce do správy baterií Volvo, což umožňuje vzájemnou komunikaci mezi softwarem baterie a softwarem automobilu.
Rychlý růst adaptivního nabíjení
Ian Campbell, generální ředitel Breathe, očekává rychlé přijetí adaptivního nabíjení na trhu. Očekává, že během příštích pěti až sedmi let se toto řešení stane standardem u většiny elektromobilů vyráběných po celém světě. „Adaptivní nabíjení dává smysl z hlediska nákladů, času a výkonu,“ řekl Campbell v rozhovoru pro Automotive News Europe.
Když byl dotázán na potenciální zákazníky mimo Volvo, Campbell se zdráhal uvádět konkrétní jména, ale potvrdil, že Breathe má „velmi silnou zákaznickou základnu“ v automobilovém sektoru a že očekává její další růst. Kromě automobilového průmyslu spolupracuje společnost také s výrobci spotřební elektroniky, přičemž zákazníci platí licenční poplatek za každou prodanou jednotku.
Očekávaný růst trhu s elektromobily
Breathe se připojuje k sektoru, který prochází značnými změnami. Když Volvo v březnu oznámilo dohodu s Breathe, plánovalo se stát výhradně elektrickou automobilkou do roku 2030. Na začátku září však Volvo přehodnotilo svůj cíl s tím, že plně elektrické modely a plug-in hybridy by měly tvořit 90 až 100 % globálních prodejů do roku 2030, přičemž mírné hybridy mohou představovat až 10 % celkového objemu.
I přesto, že nový cíl Volvo byl ovlivněn celosvětovým poklesem prodeje elektromobilů, Campbell chválí švédského výrobce za jeho „neuvěřitelně ambiciózní“ přístup k elektrifikaci. Očekává, že sektor elektromobilů se rozroste „opravdu masivně“ v nadcházející dekádě. „Stále jsme na začátku ledovce, pokud jde o budoucnost elektrifikovaných automobilů,“ dodal.
Baterie jako inteligentní systém
Breathe vstoupil do oblasti elektromobilů, protože viděl příležitost maximalizovat potenciál baterií. Campbell říká, že se baterie transformují z jednoduchých elektrochemických zařízení na systémy, které jsou stále více definovány softwarem.
S přechodem na elektrická vozidla také automobilky uznávají potřebu efektivně využívat software pro maximalizaci výkonu bateriových systémů, které představují nejdražší část vozidla — jejich cena se obvykle pohybuje mezi 10 000 a 15 000 eury — a zabírají velký objem místa. Campbell zdůrazňuje, že dnešní baterie spoléhají na „zastaralé“ pracovní procesy a softwarové nástroje, které omezují jejich výkon.
„Existuje mnoho výkonu a schopností, které nelze odemknout a poskytnout koncovému uživateli z pohledu dojezdu, rychlosti nabíjení nebo uživatelského zážitku,“ uvedl. Podle Campbella si vozidla, která jsou definována softwarem, zaslouží také baterie definované softwarem. Software může určit dostupný dojezd, zajistit konzistentní dobu nabíjení a maximální bezpečnost.
„Pokud dlouhodobě využijeme software k tomu, abychom zlepšili výkon hardware,“ dodal Campbell, „potom automobilky budou moci získat více z kapacity bateriových systémů za nižší ceny. Musíme být schopni poskytovat lepší výkon za nižší náklady prostřednictvím baterií definovaných softwarem.“
Redaktor: Autosystem.cz
Zdroj: Europe.autonews.com