10 / 4 140

Fiat 126 P – nejmenší a nejslabší auto na tehdejším československém trhu jezdilo v Číně jako taxi

26.2.2024 |  Štítky: Fiat | historické vozy

Říkalo se mu „Maluch“. Třímetrový fiátek z Polska byl v tehdejším Československu velmi oblíbeným autem. Ale nejen v Československu. Maluch pomohl motorizovat Čínu, kde dokonce jezdil jako taxi.

 

FIAT 126 je malý automobil, který se veřejnosti představil v roce 1972 jako nástupce legendárního Fiatu 500. Jeho prodej skončil v roce 1993, kdy ho nahradil FIAT Cinquecento. V Polsku se však v licenci vyráběl až do roku 2000, a to s označením 126 P. Od italského originálu se lišil vyšším podvozkem, jinou mřížkou chladiče, oranžovými blikači (italský model měl bílé), a také například jinou roztečí matic kol.

 

V Číně jezdil jako taxi

Licenci na FIAT 126 koupila komunistická strana Polska a zajímavostí je, že na FIAT 126 P museli lidé čekat i několik let. Když na ně nakonec přišla řada, musel zájemce o automobil ještě svoji žádost předat patřičným úřadům ke schválení. FIAT 126 P byl však nakonec autem, které motorizovalo celé Polsko. Ale nejenom Polsko. Maluch byl také velice oblíbený v komunistické Číně, kde byl dokonce využíván i jako taxi.

 

K vidění je dodnes

FIAT 126 P se vyráběl v základním provedení s motorem 594 cm3, ale v roce 1977 se dočkal mírné modernizace. Dvouválcový motor byl převrtaný na objem 652 cm3 a výkon zvýšen na 24 koní. Ve své době se jednalo o nejslabší a nejmenší auto na československém automobilovém trhu. Přesto se těšilo velkému zájmu motoristů a dodnes můžete tohoto „prcka“ na našich silnicích spatřit.

 

V Československu byl Maluch oblíbeným autem

V roce 1982 se začal vyrábět FIAT 126 P s doplňkovým označením 650 E, který se vyznačoval především nižší spotřebou. Toho bylo dosaženo osazením nového karburátoru a také změnou výfukového a sacího potrubí. V roce 1984 pak proběhly na voze další drobné kosmetické úpravy. Ty se týkaly například větších plastových nárazníků a upravené přístrojové desky. Právě tahle verze se na československých silnicích objevovala nejčastěji.

 

Verze "Bis" jenom na export

Rok 1987 potom přinesl verzi s označením „Bis“. Designově se tahle verze poznala především podle nových 13“ kol, ale ty hlavní změny proběhly pod kapotou. Motor byl uložený naležato, místo vzduchem byl chlazený kapalinou a volný prostor nad motorem byl využit jako zavazadlový prostor o objemu 110 litrů. Motor dával výkon 26 koní a teoreticky mohl vozu udělit rychlost až 110 km/h při průměrné spotřebě 5,5 litrů benzínu. Verze „Bis“ však nebyla v Československu oficiálně k dispozici. Byla totiž určena k vývozu na západní trhy.

 

Zdroj: www.testyojetin.cz

máme 34 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků