10 / 3 793 další
Češi milují tamní moře, automobilky zase technologie: Úspěšní Chorvaté se začnou významně podílet na nových BMW
Novinky > Češi milují tamní moře, automobilky zase technologie: Úspěšní Chorvaté se začnou významně podílet na nových BMW
Pod přívalem čínských značek do Evropy se trochu zapomíná na „domácí“ úspěchy. Za zmínku stojí třeba chorvatský Rimac, který před časem společně s Porsche odkoupil Bugatti a nyní navazuje klíčové partnerství s BMW.
Do širšího povědomí se chorvatský automobilový start-up Rimac dostal roku 2017 poměrně nešťastně – nehodou Richarda Hammonda s jeho elektrickým hypersportem. Od té doby jde však hodnota značky strmě vzhůru. Majitel a šéf Mate Rimac například ve spolupráci s Porsche odkoupil věhlasnou automobilku Bugatti a stal se jejím šéfem. A nyní si připisuje další důležitý zářez.
Rimac totiž v rámci „největšího a nejambicióznějšího“ partnerství začne dodávat baterie pro příští generaci elektromobilů BMW, tedy takzvanou Neue Klasse. Finanční i technické podrobnosti si obě strany nechávají pro sebe, Rimac nicméně uvedl, že dohoda vyžaduje dovybavení továrny na baterie sofistikovanými a automatizovanými výrobními linkami.
Významná část kampusu Rimac nedaleko Záhřebu bude věnována právě vývoji a dodávkám baterií pro BMW. Obě společnosti přislíbily, že podrobnosti o novém partnerství oznámí v pozdější fázi.
Teprve šestatřicetiletý Mate Rimac našel v nové kooperaci i osobní symboliku. „Má kariéra začala ve dvaceti letech, kdy jsem na elektromobil přestavěl BMW řady 3 z roku 1984,“ popisuje start svého podnikání Rimac. „Toto je klíčový okamžik v růstu naší společnosti, od skromných začátků po dlouhodobé partnerství s jednou z největších automobilových značek na světě,“ dodává.
Pro Rimac je to první dohoda zavazující se k velkoobjemovým dodávkám. BMW v současné době nakupuje baterie pro elektrovozy z pěti světových závodů a buduje nové fabriky v Číně, Maďarsku, Mexiku a USA. Nová továrna pro montáž baterek se staví rovněž v Německu.
Sady nové generace se mají v sériových autech objevit od roku 2025. BMW zatím neprozradilo, jaké kapacity nabídne, ale slibuje přepracované tvary akumulátorů, které avizují o 30 % delší dojezd než dnešní vozy při menší hmotnosti a zároveň rychlejším nabíjení.
Zdroj: www.garaz.cz